-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43450 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

آيا كسي كه تا آخر عمر همسر اختيار نمي كند و راه عفاف را پيش مي گيرد، درجة عبادتش كم تر از افراد متأهل است؟

پيامبر اكرم(ص) فرمود: هر كه دوست دارد در حالي خدا را ملاقات كند كه پاك و پاكيزه باشد، ازدواج كند و هنگام مرگ متأهل باشد.[6]

نيز فرمود: هر كه روش مرا دوست دارد بايد به سن- من عمل كند و ازدواج سنت من است.[7]

ازدواج يك حكم فطري و هماهنگ با قانون آفرينش است كه انسان براي بقاي نسل و آرامش جسم و روح و حل مشكلات زندگي، بدان احتياج دارد.

قرآن كريم يكي از آيات شگفت انگيز آفرينش و نشانه هاي عظمت حق تعالي و تدبير و توحيد در ربوبيت را ازدواج معرفي كرده و فرموده است: خداوند زن و مرد را از جنس واحد و كمال و شرف واحدي آفريد. سپس فلسفة ازدواج را ايجاد آرامش ذكر كرده است. آرامش هم از نظر جسمي است و هم از نظر روحي، نيز فردي و اجتماعي.

بيماري هايي كه به خاطر ترك ازدواج براي جسم انسان پيش مي آيد قابل انكار نيست، هم چنين عدم تعادل روحي و ناآرامي هاي رواني كه افراد مجرد با آن دست به گريبانند، كم و بيش براي همه روشن است.

از نظر اجتماعي هنگامي كه انسان از مرحلة تجرّد گام به مرحلة زندگي خانوادگي مي گذارد، شخصيت تازه اي در خود مي يابد و احساس مسئوليت بيشتري مي كند.[8] به همين دليل در معارف اسلامي گفته شده كه فقر نمي تواند مانع ازدواج شود، بلكه ازدواج سبب غنا و بي نيازي مي گردد چه اين كه شخص، خود را مسئول حفظ جان و مال و امنيّت و آبروي خانواده و تأمين وسايل زندگي مي بيند. از اين رو تمام هوش و ابتكار و استعداد خود را به كار مي گيرد و در حفظ درآمدهاي خود و صرفه جويي، تلاش مي كند و در مدت كوتاهي بر فقر چيره مي شود.

پيامبر اكرم(ص) فرمود: روزي را به وسيلة ازدواج طلب كنيد كه ازدواج باعث مي شود مال شما زياد شود.

ازدواج حافظ دين است

غريزة جنسي نيرومند ترين و طغيان گر ترين غرايز و اميال دروني انسان است كه به تنهايي با ساير غرايز برابري و همآوردي دارد و ناديده گرفتن و انحرافات ناشي از آن، نيمي از دين و ايمان انسان را به خطر مي اندازد. پيامبر اكرم(ص) فرمود: من تزوّج فقد أحرز نصف دينه؛[9] كسي كه ازدواج كند، نصف دينش را حفظ كرده است.

تأثير ازدواج در عبادت

فضيلت نمازي كه با حضور قلب و آرامش روحي و طمأنينه اقامه مي گردد، با فضيلت نمازي كه فكر و خيال نمازگزار به امور مادي و زندگي دنيايي اشتغال دارد و كمتر لحظه اي است كه توجه كند: چه مي كند، در برابر چه كسي قيام كرده و با چه كسي سخن مي گويد، قابل مقايسه نيست و عواملي در پيدايش حضور قلب و ارامش فكري و روحي نقش دارند، كه يكي از آن ها ازدواج است.

امام صادق(ع) فرمود: دو ركعت نماز شخصي كه ازدواج كرده، از هفتاد ركعت نماز فرد عزب افضل است.[10]

پيامبر اكرم(ص) فرمود: ثواب دو ركعت نماز فردي كه همسر گزيده، از ثواب فرد عزبي كه شب را تا صبح به عبادت ايستاده و روز را تا شب در روزه بوده، زيادتر است.[11]

[6] شيخ الحرالعاملي، وسائل الشيعه، ج 14، ص 6؛ ازدواج در اسلام، علي مشكيني، ترجمة احمد جنّتي، ص 20.

[7] همان.

[8] تفسير نمونه، ج 16، ص 392.

[9] سفينه البحار، ج 1، ص 561.

[10] وسائل الشيعه، ج 14، ص 6 و 8.

[11] همان.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.